We gaan weer op zoek naar Het Knapste Etiket!
Ook dit jaar gaat Schuim magazine op zoek naar het Knapste Etiket van de Lage Landen! Wie wordt de opvolger van Lowlander Beer, de winnaar van 2017? Lees hieronder hoe je meedoet en kans maakt op De Gouden Fles, een abonnement op Schuim en… een cheque t.w.v. € 500,-, te besteden bij unieketiket.nl!
Waarom deze verkiezing?
Het bierschap barst uit zijn voegen! Bieren in alle soorten en maten vechten om de aandacht van de consument. Ludieke namen en bonte etiketten worden ingezet om de liefhebber naar dat ene bier te laten grijpen. Maar welke brouwerij slaagt daar als beste in? Met deze wedstrijd wil Schuim magazine de brouwer met het beste bieretiket een podium bieden.
Wat levert het op?
Dankzij sponsor unieketiket.nl is de inzet dit jaar nog interessanter geworden. De brouwer met het knapste etiket wint namelijk een cheque t.w.v. € 500,-, vrij te besteden bij deze online etikettendrukkerij! Daarnaast ga je aan de haal met De Gouden Fles, een jaarabonnement op Schuim magazine en een interview in het eerste nummer van 2019!
De voorwaarden
Of je bier nu in fles of blik verschijnt: alle verpakkingen zijn welkom! Zolang het maar om het artwork van een bier gaat. Verder stellen we de volgende voorwaarden:
- Het etiket/artwork is in 2018 op de markt verschenen
- Maximaal 1 inzending per brouwerij
Hoe doe je mee?
Stuur je volledige etiket/artwork vóór 31 december 2018 naar etiket@schuimmagazine.nl. Zorg dat alle informatie goed zichtbaar is en vermeld wie de vormgever van het artwork is.
Vakjury en beoordeling
Ook dit jaar bestaat de jury uit een mix van grafisch vormgevers, bierprofessionals en retailers. Zij beoordelen de inzendingen op originaliteit, herkenbaarheid, functionaliteit en leesbaarheid. Namen en rugnummers worden nog bekend gemaakt.
Durf jij het aan om mee te doen? Mail ons je artwork via:
Maak kennis met de jury
Illustratoren Esther Kuik en Robbert de Jong studeerden af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ooit waren ze collega’s bij Kafé België, waar ze al vele flessen en etiketten voorbij zagen komen. Robbert heeft inmiddels zijn eigen studio en is verantwoordelijk voor de etiketten van Brouwerij De Kromme Haring. Esther is, naast illustrator en fotograaf, vakdocent kunst in het basisonderwijs.
Bierspecialist Thomas Wijns is oprichter van De Bierbalie, waar hij als gediplomeerd zytholoog zijn passie deelt met professionals en liefhebbers. Thomas werkte in het verleden voor Proeflokaal Arendsnest en de BeerTemple in Amsterdam, liep stage bij Warsteiner en begon zijn bieravontuur als verkoper bij De Bierkoning. Vanuit deze expertise beoordeelt hij hoe de etiketten zich staande houden in het schap.
Maurice de Boer is Quality Consultant en brouwer en werkt als bieradviseur bij Délirium Café in Amsterdam. Daarnaast is hij actief als coördinator en keurmeester bij vereniging PINT. Met medewerking van CRAFT beoordeelt hij bieretiketten op basis van de nieuwe etiketteringsvoorschriften. Maurice gaat de top-10 etiketten toetsen aan de hand van de geldende wet- en regelgeving.
Communicatiestrateeg en tekstschrijver Christian van der Veen is een ervaren rot op het gebied van corporate communicatie en marketing PR. Vanuit zijn eigen ‘Studio Publico’ helpt hij grote en kleine merken aan een kloppend verhaal. Christian beoordeelt de etiketten op hun communicatieve waarde en kijkt of deze matchen met de branding van de brouwerij.