Het bierschap barst tegenwoordig uit zijn voegen! Bieren in alle soorten en maten vechten om de aandacht van de consument. Ludieke namen en bonte etiketten worden ingezet om de liefhebber naar die ene fles te laten grijpen. Schuim magazine gaat dit jaar op zoek naar het beste labeltje van de Lage Landen!
De Gouden Fles
Naast de onmetelijke eer en de nodige publiciteit ga je als winnaar aan de haal met De Gouden Fles: een schitterende trofee waarin jouw etiket gegraveerd wordt. Daarnaast verdien je een interview in Schuim magazine!
Meedoen?
Stuur het ontwerp van je etiket
vóór 1 oktober 2017 op via etiket@schuimmagazine.nl! Zorg dat alle informatie op je etiket goed zichtbaar is en vermeld:
- Wat voor soort brouwerij je bent;
- Wie de vormgever van het etiket is
Waar kijken we naar?
- Originaliteit
- Herkenbaarheid
- Functionaliteit
- Leesbaarheid
- (Wettelijke) informatievoorziening
De jury
De ingezonden etiketten worden beoordeeld door een jury van vormgevers, retailers en ‘beer geeks’. Namen en rugnummers vind je hieronder.
2 categorieën
We maken bij de beoordeling onderscheid tussen commerciële brouwerijen en thuisbrouwers. Zowel Nederlandse als Belgische brouwers kunnen meedoen.
Maak kennis met de jury

Arwen en Matthijs Ronner zijn grafisch vormgever en ervaringsdeskundige op etikettengebied. Ze wonnen in 2011 de BAV etikettenwedstrijd met hun Weizen Bier label voor Brouwerij Maallust. Als geen ander weten zij waar een goed etiket aan moet voldoen.

Harvey Shepard schreef het boek ‘Oh Beautiful Beer’, dat gebaseerd is op zijn gelijknamige blog. OBB is een staalkaart van design in de craftbeer scene. Als Amerikaan wordt hij niet afgeleid door onze taal en kan de etiketten puur beoordelen op hun uiterlijke kenmerken.

Jauk Hellevoort is eigenaar van Bierwinkel Hop in Amersfoort en bedenkt daarnaast zijn eigen recepten en concepten van bieren. Als doorgewinterde bierwinkelier bekijkt Jauk hoe de etiketten zich staande houden in het schap.